Pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zostaną lepiej wpisane w system łódzkiej komunikacji miejskiej - zapowiadają przedstawiciele władz Łodzi i województwa. W najbliższych latach ma to polegać przede wszystkim na uruchamianiu większej liczby pociągów i dopasowywaniu do ich rozkładu godzin odjazdu autobusów. Trwają też rozmowy z podłódzkimi gminami w sprawie rozwiązań, które mogą przynieść pasażerom dalszą obniżkę cen biletów.
– Nasza współpraca
rozpoczęła się od integracji taryfowej, ale na niej nie skończy – zapowiada wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Przewoźnik kolejowy i miejski organizator transportu starają się teraz w jak największym stopniu koordynować rozkłady jazdy. Jako sztandarowy przykład Sobieraj przytacza skomunikowanie nowo powstałej
linii autobusowej B do centrum logistycznego na Olechowie z pociągami ŁKA na przystanku Łódź Dąbrowa. – Widzimy tu bardzo duże potoki pasażerów. System polegający na rozwożeniu pasażerów ze stacji kolejowych autobusami zaczyna świetnie działać. Liczymy na to, że wraz z dostawami nowego taboru liczba połączeń ŁKA jeszcze wzrośnie, bo zależy nam na ograniczaniu liczby samochodów, wjeżdżających do Łodzi spoza jej granic. Integracja z ŁKA to jeden ze środków do tego celu – deklaruje.
Wiceszef ZDiT wspomina też o związanych z tym pomysłach na przyszłość. – Będziemy wraz z sąsiednimi gminami rozważać kolejne pomysły, mające na celu przede wszystkim obniżenie ceny dla pasażerów. Przykład Bedonia czy Justynowa pokazuje, że jeśli jest taniej, a liczba kursów rośnie, to pasażerowie od razu się pojawiają – argumentuje.
Wspomniane miejscowości leżą przy linii kolejowej 17. Pasażerowie mogą dojechać z nich pociągami ŁKA i Przewozów Regionalnych do samego centrum stolicy regionu (większość z połączeń kończy bieg na dworcu Łódź Fabryczna). Popularność pociągów na tej linii zdecydowanie wzrosła
po rozpoczęciu przebudowy równoległej ul. Rokicińskiej (DW713). – Obserwujemy wzrost liczby wsiadających na przystankach pasażerów o 100%. Kolej stała się najwygodniejszym środkiem transportu, pozwalającym na docieranie do miejsc przeznaczenia z ominięciem korków – cieszy się marszałek województwa Witold Stępień. Przewoźnik uruchomił nawet 5 dodatkowych par pociągów,
zamówionych i dofinansowanych przez władze Łodzi. Równocześnie Bedoń i Justynów zostały włączone do II strefy biletu strefowego miesięcznego.
– Jednym z głównych kryteriów wyboru przez pasażera komunikacji publicznej jest prosta, jednolita taryfa – podkreśla prezes ŁKA Janusz Malinowski. Integracja taryfowa na terenie miasta z miejskim lokalnym transportem zbiorowym obowiązuje już od półtora roku. Od najbliższego czwartku w pociągach ŁKA i Przewozów Regionalnych, podobnie jak w miejskich autobusach i tramwajach, będą obowiązywać wydłużone o 20 minut czasy ważności biletów krótkookresowych. To ważne wobec utrudnień na wielu trasach komunikacyjnych w Łodzi, ale także - jak podkreślają przedstawiciele ŁKA - zbliżających się prac torowych na odcinkach Łódź Kaliska - Pabianice i Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec. Rozwiązanie takie zastosowano już w czasie przebudowy Trasy W-Z w latach 2013-2015, wtedy jednak rola kolei w łódzkim transporcie zbiorowym była znacznie mniejsza.
ZDiT wraz z ŁKA proponuje ponadto specjalne pakiety lojalnościowe firmom, które chcą kupować pracownikom tańsze bilety kolejowe i miejskie. – Jeśli firmy chcą stawiać na mobilność w komunikacji zbiorowej, zachęcamy do kontaktu z ŁKA i MPK – zaznacza Sobieraj.